Βαρελάς Παναγιώτης
Ζωγράφος
Είδα το πρώτο φως της ημέρας στον Άγιο Γεώργιο Λειβαδιάςτο 1959, Αγροτική οικογένεια φτωχοί άνθρωποι. Μεροδούλι μεροφάι. Δύσκολα, παιδικά χρόνια όπως όλων των παιδιών τηςμικρής αγροτιάς, πράγμα που καθόρισαν τηζωή μου αργότερα. Κάπου εκεί στην εφηβεία ξεκινάει το ταξίδι των αναγκαστικώνεσωτερικών μεταναστεύσεων, Κατέβηκα στηνΑθήνα για σπουδές σχεδίου στη ΣΕΛΕΤΕ. Για την ΑΣΚΤ δεν το συζητώ δύσκολα σπορ γιαφτωχά βαλάντια,
Επιστροφή στην Λιβαδειά και δουλειά οπου να είναι. ΣταΜεταλλεία Βωξίτη στο Δίστομο, στα εκκοκκιστήρια, τα ντοματάδικά, στα νταμάρια,στο Κλωστήριο του Μιχαηλίδη. Μα όπου καιαν πήγα, με το πρώτο κιχ, το δάχτυλο των εργοδοτών έδειχνε την πόρτα και έτσιέγραψε επάνω μου ο λαϊκός στοίχος το:«..δυο πόρτες εχει η ζωή άνοιξα μία και μπήκα και ως που να ΄ρθεί το πρωινό,από την άλλη βγήκα…»
Ετσι ήταν! Κανείς εργοδότης δεν ανέχεται υψωμένα κεφάλιακαι υψωμένη φωνή.
Ο δρόμος του εσωτερικού μετανάστη και πάλι, ήταν μονόδρομος.
Πήρα μαζί μου το θυμό, το πείσμα, το δίκιο και τηνιδεολογία μου και έφυγα για την Αθήνα,αναζητώντας την τύχη μου.
Η αγάπη μου στην ζωγραφική, ήταν ήδη εμφανείς. Αλλωστε ηπολιτική δράση, προϋποθέτει και αισθητική αρτιότητα και τέτοιες παραδόσεις είχενα επιδείξει το κίνημα, πράγμα πουενίσχυσε την πρόθεση μου να ασχοληθώ πιο σοβαρά με τις εικαστικές Τέχνες.
Το 1982 βρέθηκα στον «Οδηγητή», Εβδομαδιαία,τότε, εφημερίδα της Κομμουνιστικής Νεολαίας Ελλάδας. Μεγάλο σχολείο. Εκεί τακάναμε όλα !
Και με τι δεν ασχολήθηκα εκεί, συντάκτης ύλης,εικονογράφος, φωτογράφος. μακετίστας, γραφίστας…
Οι δημιουργικές και εικαστικές μου ανησυχίες εκφράστηκανστην εφημερίδα, μέσα από δεκάδες εξώφυλλα, με εικονογραφήσεις αφιερωμάτων ,σκίτσα, πολιτικές αφίσες, εξώφυλλα βιβλίων , και δεκάδες έντυπα πολιτικήςεπικοινωνίας
Τέσσερα από τα πιο έντονα και όμορφα χρόνια της ζωής μου,όπως και πολλών άλλων, που είδαν ότι η ζωή είναι αλλιώς και όχι αυτή που ζούμε.
Μετά το 1986 βρίσκομαι στο χώρο της επικοινωνίας και των,εφαρμοσμένων τεχνών, παρέχοντάς υπηρεσίες επικοινωνίας σε μεγάλούς οργανισμούςκαι βιομηχανίες. Αξέχαστες θα μου μείνουν οι δυο μεγάλες καμπάνιες για τηνσυναυλίες των Pink Floyd και του Steve Wonder στο Ολυμπιακό Στάδιο.
Δε σου κρύβω ότι η μεγάλη αγάπη ήταν η μεταλλουργεία.Ήταν άλλωστε βιωματική σχέση με το μέταλλο. Σημείο αναφοράς της περιόδου αυτής,οι εταιρείες και τα προϊόντα του μεταλλουργικού Ομίλου ΒΙΟΧΑΛΚΟ οι οποίες αξιοποίησαν τις δημιουργικές μου ικανότητες όπωςοι: ΒΙΟΧΑΛΚΟ, ΕΛΒΑΛ, ΧΑΛΚΟΡ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΛΩΔΙΑ,ΕΤΕΜ, FITCO, ΣΩΛΗΝΟΥΡΓΕΙΑΚΟΡΙΝΘΟΥ, VITUVIT, SYMETAL, ELVAL COLOR, ERLIKON, SIDMA, SANITAS, , και δεκάδεςάλλες θυγατρικές του ομίλου ΒΙΟΧΑΛΚΟ. Σήμερα το μεγαλύτερο μέρος του έργου μου,βρίσκεται στα προσωπικά μου αρχεία, όπως επίσης και του ομίλου ΒΙΟΧΑΛΚΟ και τωνθυγατρικών εταιρειών της, σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, το οποίο αποτελείμέρος της ιστορίας της για την περίοδο1989 – 2014
Την ίδια περίοδο σχεδιάζω, εικονογραφώ το μηνιαίο περιοδικό για παιδιά «Χαμόγελα & Γνώσεις» και ταειδικευμένα περιοδικά «meat point,energy point» για την βιομηχανία καιτο εμπόριο.
Το 2010 η ζωγραφική, η μεγάλη μου αγάπη δεν άφηνε κανέναπεριθώριο αναμονής. Όφειλα, είχα και εχω χρέος να εκφραστώ! Να μιλήσω! Να μηκλείσω τα μάτια!
Πιστός στην άποψη του Πικάσο. « Θα χρησιμοποιήσω κάθε υλικό καιεκφραστικό μέσο, προκειμένου να πω, αυτό που θέλω να πω εγώ, ελεύθερα»
Το 2010 εκθέτω για πρώτη φορά την εικαστική ενότητα «Μετ άλλων ανθρώπων έργο », η οποία συνδυαστικά,αποτελεί την τριλογία που καθόρισε την διαδρομή μου για τα επόμενα χρόνια.Έργο εμπνευσμένο από τον άνθρωπο και τηνσυμμετοχή του στην παραγωγική διαδικασία, στον πρωτογενή τομέα, ιδιαίτερα στηναυπηγική βιομηχανία, την αγροτική παραγωγή, αλλά και την σχέση του ανθρώπου καιτις σχέσεις του με την πόλη και τη ζωήτου. Το 2014 η «Μετ άλλων ανθρώπων έργο », παρουσιάστηκε στην Αθήνα στον Πολυχώρο «Μελίνα» υπο την αιγίδα Δ.Αθηναίων και το 2015 / στην Πάτρα στη Δημοτική Πινακοθήκη Δ. Πατραίων υπο την αιγίδα του Δήμου Πατραίων.
Το που φτάνουν τα όρια της τέχνης, ειλικρινά δεν μπορώ νατο προσδιορίσω, αλλά το που φθάνουν τα εκφραστικά της μέσα, θα έλεγα ότι, ακολουθούντις εκφράσεις του ανθρώπου διαχρονικά, μέσααπο τις δεξιότητες που ανάπτυξε ο άνθρωποςγια να υπηρετεί τις ανάγκες του. Ετσι κυκλοφορώ τις Εικαστικές Σημειώσεις μου αποτις εκδόσεις ¨ΕΝΤΥΠΟΙΣ», «Στα CAFÉ τηςΑναμονής» και «Τα σημειωματάρια της ανησυχίας». Ενας συνδυασμός λόγου καισχεδίου, τα οποία αποτυπώνουν την καθημερινότητα, εκεί που συνευρίσκονται οιάνθρωποι. Καρπός αυτής συλλογής είναι η μελοποίηση από την σολίστ κλασικήςκιθάρας Εύα Φαμπα του ποιήματος «Οχορός» το οποίο που μπορείτε να τοακούσετε στο you tube https://www.youtube.com/watch?v=bPZ8l3hzwaQ
Τη τελευταία δεκαετία, αφιερώθηκα ποιο έντονα και μεπάθος θα έλεγα στη ζωγραφική. Ετσι το 2018, ολοκλήρωσα το εμβληματικό κατ εμέ,έργο «Νομοτέλεια», εμπνευσμένο απότην ρήση του Ζαν Ζακ Ρουσσώ «..ανάθεματην ώρα και την στιγμή, που ο πρώτος άνθρωπος έμπηξε τον πρώτο πάσσαλο στη γη..» Εικαστικό έργο το οποίο σχεδιάζεται από το 2015, ως συμμετοχή του, για τη58η Biennale της Βενετίας,του οποίου την καλλιτεχνική επιμέλεια είχε ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Μπισμπίκης, την επιμέλεια τωνκειμένων η Σοφία Αδαμίδου, το Videoart οΓιάννης Κλεφτογιάννης και τηνμουσική έγραψε η Εύα Φάμπα.
Το 2019 βρέθηκα προσκεκλημένος στο 9ο Διεθνές ΦεστιβάλΕικαστικών Τεχνών στην Farindola της Ιταλίας, όπου κατά την παρουσία του εκεί,ξεδιπλώθηκε η ιστορία της βαρβαρότητας των μεταναστεύσεων με το πιο σκληρότρόπο, μέσα από το μεγάλο φόνο θα έλεγα, στην έκρηξη των στοών του Ανθρακωρυχείου«Vois de Cazier» στο Μαρτσινέλι,στις 8 Αυγούστου του 1956, με 262 νεκρούς,εκ των οπαίων 195 Ιταλοί , περίπου 40 Βέλγοι και μεταξύ αυτών και 6 Έλληνες.
Εκεί στην μικρή ορεινή και φτωχή Farindola που θρηνεί60 νέα παιδιά γεννήθηκε έργο μου μετίτλο «Το γράμμα που δεν έφτασε ποτέ»,το οποίο βρίσκεται υπο έκδοση από τον εκδοτικό οίκο ΕΝΤΥΠΟΙΣ, όπως επίσης 40περίπου έργα αφιερωμένα σε αυτό το γεγονός. Δυστυχώς η έκδοση, αλλά΄ και οι εκθέσειςπου είχαν προγραμματιστεί αυτή την περίοδο να γίνουν στην Αθήνα, τις Βρυξέλες,την Πεσκάρα και την Farindola,παρτάθηκαν για αργότερα λόγο του κορονοϊού.
Πολλοί μου λένε ότι κάνω στρατευμένη τέχνη, υποτιμώνταςτα αξιακά χαρακτηριστικά της τέχνης.
Αναρωτιέμαι: Ποια άλλη μεγαλύτερη ανθρώπινη αξία υπάρχει,από το να στρατευθείς για να μην υπάρχει εκμετάλλευση ανθρώπου απόάνθρωπο!
Στο παραπάνω εδράζεται η αξιοπρέπεια, του να ζεις και να υπάρχεις, μόνο ως άνθρωπος!
Η τέχνη είναι κατ εξοχήν πολιτική πράξη. Προϋποθέτει τηνατομική έκφραση και τη συλλογική δράση. από αυτή την άποψη η συμμετοχή μουστους κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες, είναι δεδομένη και την υπηρετώ μεδιαρκείς αγώνες για την επαγγελματική υπόσταση και θωράκιση των συναδέλφων μου,μέσα από το ΕΕΤΕ και την εκπροσώπηση του, ως μέλος του ΔΣ του Εθνικού ΜουσείουΣύγχρονης Τέχνης.
Η εργογραφία μου παρουσιάστηκε σε 6 ατομικές εκθέσεις καισε πολλές ομαδικές εκθέσεις
Κλίνοντας, όσοι επιθυμούν να γνωρίσουν το έργο μου,μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα μου www.varelas-takis.gr , η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα πρόσφατα, για να αξιοποιήσουν την εργογραφίαμου, για προσωπική του χρήση, όχι όμως να την εμπορική εκμεταλευση
ΑΤΟΜΙΚΕΣΕΚΘΕΣΕΙΣ
2010 / ΛΙΒΑΔΕΙΑ, Μετ άλλωνανθρώπων έργο Ι Πολυχώρος Κρύας
2010 / ΝΙΚΑΙΑ, Μετ άλλωνανθρώπων έργο Ι Πολυχώρος Μάνος Λοΐζος,
2010 / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ : ΚΑΛΟΓΡΙΑ :Ατομική έκθεση,
2014 / ΑΘΗΝΑ Μετ άλλων ανθρώπων έργο ΙΙ «Μελίνα» Δ. Αθηναίων
2015 / ΠΑΤΡΑ Μετ άλλων ανθρώπων έργο ΙΙ, Πινακοθήκη Δ. Πατρών
2016 / ΛΙΒΑΔΕΙΑ Μετ άλλωνανθρώπων έργο, ΙΙΙ Πολυχώρος Κρύας
ΟΜΑΔΙΚΕΣΕΚΘΕΣΕΙΣ
2009 / ΝΙΚΑΙΑ, Έκθεση Αλληλεγγύης στη Ν/ΖΩΝΗ Μάνος Λοΐζος,
2010 / ΠΕΡΑΜΑ: ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΡΩΜΑ –ΣΙΔΕΡΟ, Ν / ΖΩΝΗ
2011 / ΠΕΡΑΜΑ: ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΡΩΜΑ –ΣΙΔΕΡΟ, Ν / ΖΩΝΗ
2012 / ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ ΕΚΘΕΣΗ ΚΕΘΕΑ/ ΔΗΜ. ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΕΙΡΑΙΑ
2012 / ΠΕΡΑΜΑ: ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΡΩΜΑ –ΣΙΔΕΡΟ, Ν / ΖΩΝΗ.
2013 / ΣΑΛΑΜΙΝΑ , ΑΙΑΝΤΕΙΑ 2013
2013 / ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΔΥΕΕ / ΑΡΤΑ
2013 / ΠΕΡΑΜΑ: ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΡΩΜΑ – ΣΙΔΕΡΟ, Ν / ΖΩΝΗ.
2014 / ΠΕΡΑΜΑ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΡΩΜΑ – ΣΙΔΕΡΟ, Ν / ΖΩΝΗ.
2015 / ΠΕΡΑΜΑ / ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΡΩΜΑ – ΣΙΔΕΡΟ, Ν / ΖΩΝΗ.
2015 / ΑΘΗΝΑ / ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ /ΕΕΔΥΕ – ΕΕΤΕ / «ΜΕΛΙΝΑ»
2016/ ΑΘΗΝΑ / ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΤΩΡΑ – ΕΕΤΕ / Δ. ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΑΘΗΝΑΣ
2016 / ΑΘΗΝΑ / ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ –ΕΕΤΕ / ΙΔΡΥΜΑ Μ. ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ
2016/ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΡΩΜΑ – ΣΙΔΕΡΟ, Ν /ΖΩΝΗ.
2017/ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΡΩΜΑ – ΣΙΔΕΡΟ, Ν /ΖΩΝΗ.
2017 / ΣΑΛΑΜΙΝΑ - FABRICATO / ΑΙΘΟΥΣΑ Δ. ΜΠΟΓΡΗ
2017 / ΣΑΛΑΜΙΝΑ / ΔΗΜΟΣΣΑΛΑΜΙΝΑΣ . ΚΕΝΤΡΟ ΝΕΟΤΗΤΑΣ
2018 / FABRICATO/ ΑΙΘΟΥΣΑ ΜΠΟΓΡΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑ
2020 / ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΕΤΕ /ΕΛΛΑΔΑ ΘΑΛΑΣΑ ΕΙΡΗΝΗΣ ή ΠΟΛΕΜΟΥ
2020 / ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΕΤΕ ‘ΜΕΝΟΥΜΕ ΔΥΝΑΤΟΙ